För den stackare som missat Kulla-Gulla böckerna, besök ett bibliotek för guds skull! Kan garantera att det är några av de bästa barnböckerna i svensk historia. (Notera NÅGRA AV de bästa, jag menar, Astrid Lindgrens böcker är ju självskrivna i den kategorin). 
Jag har under åren självklart samlat på mig alla böcker i serien. Helt underbara om människans levnad under början av 1900-talet. De ursprunliga böckerna började komma ut 1945, men har sedan kommit i andra upplagor. 
För er som missat denna sensation, kort sumering av Kulla-Gulla:
Orginalupplagan börjar med boken Kulla-Gulla som handlar om hjälpehjonet Gulla (döpt Gunilla Beatrice Fredrike) som kommer till torpet Kulla (därav "smeknamnet") där hon som föräldralös 12-åring hjälper till på gården med diverse sysslor och barnskötsel. 
I de senare upplagorna finns även boken Kulla-Gulla på Blomgården, som alltså är innan hon hamnar på torpet Kulla. På Blomgården hamnar hon som 7-åring, där hon blivit hämtad från ett barnhem och då hamnar hos de vänliga Hermannsons med sjuka mor Emma. Där lär sig Gulla skötsel i hemmet, att ta hand om de fem barnen och skötsel av ladugården och djuren. 
Hur som helst, i restrerande böcker får man följa den allvarsamma Gulla genom hennes resa genom livet. Bandet hon utvecklar med Kulla-barnen (om också är fem stycken) och senare hur hon får reda på sitt ursprung, går i skola och gifter sig.
Personligen tycker jag böckerna är helt fantastiska och jag har läst om dem flera gånger. Ska verkligen läsa dem för mina barn i fall jag får några! 
Så en rekomendation, läs Kulla-Gulla böckerna!!

Kommentera

Publiceras ej